Download de review van tien SMR web-applicaties – Versie 2.0

Wereldwijd komen er steeds meer web-applicaties voor het plaatsen, onderhouden en verspreiden van Social Media Releases (SMR) en online newsrooms. In het kader van deze ontwikkelingen heb ik in de […]

Een review van toonaangevende SMR web-applicatiesDownload hier de review als PDF! Reeds 3462 keer gedownload
Download hier de review als gratis iBook voor op de iPad!
Wereldwijd komen er steeds meer web-applicaties voor het plaatsen, onderhouden en verspreiden van Social Media Releases (SMR) en online newsrooms. In het kader van deze ontwikkelingen heb ik in de maand Mei van dit jaar een eerste review gepubliceerd van vijf Social Media Release (SMR) web-applicaties. Op veler verzoek heb ik 6 maanden later de review uitgebreid naar tien internationale tools. Voor de review is er gekeken naar de web-applicaties van PressDocc, PersPagina, Pressitt, MyNewsDesk, PitchEngine, Prezly, PressKing, Presskit’n, iPressroom en Glide Newsroom. Dit artikel bevat de algemene conclusies. Indien u ook defactsheets  met conclusies en waarderingen per SMR web-applicatie wenst in te zien, dan kunt u via de volgende link het gehele rapport downloaden.

Aangezien we de SMR web-applicaties aan alle kanten uit de grond zien schieten, wordt deze review ieder kwartaal bijgewerkt en uitgebreid. Ten opzichte van versie 1.0 (gepubliceerd in mei 2011) is er één applicatie uit de review gehaald en zijn er meerdere toegevoegd, waardoor er nu in totaal tien web-applicaties zijn. Tevens wordt er in de inleiding en de conclusie wat meer aandacht besteed aan de verschillende groepen waarin we de applicaties kunnen indelen en wordt er aangegeven welke interessante whitepapers deze applicaties zoal bieden.
De factsheets voor PersPagina en MyNewsDesk zijn aangepast, aangezien beide applicaties sinds de eerste versie een aantal veranderingen hebben ondergaan.
Tevens is in versie 2.0 de sterrenwaardering (tijdelijk) verdwenen. De sterrenwaardering voor de verschillende SMR web-applicaties in versie 1.0 was gebaseerd op de relevantie van de tool voor de eigen specifieke doelgroep. Het idee hierachter was: hoe hoger de waardering, des te groter is de focus op de doelgroep-specifieke functionaliteit.

SaaS versus maatwerk
In deze review hebben we het over SaaS SMR web-opplicaties, wanneer klanten direct met behulp van een web-account toegang krijgen tot een reeds ontwikkelde online web-applicatie waarmee de gebruiker op basis van self-service een online newsroom en releases kan plaatsen en bewerken. Customization is optioneel. Goede voorbeelden van SaaS SMR web-applicaties zijn: PressDoc, PitchEngine, MyNewsDesk, Pressitt, Prezly, PressKit’n en PressKing. PersPagina is er ook zeker één, ze bieden echter niet de mogelijkheid om direct via de website een account aan te maken, aangezien ze gericht zijn op een specifieke doelgroep (PR-agencies).
We spreken van maatwerk wanneer een SMR web-applicatie specifiek voor een klant geïnstalleerd en opgetuigd dient te worden, volledig naar wens en met een bijbehorend hoog budget voor de initiële setup. iPressroom en Glide Newsroom vallen beide onder deze categorie.

Onderverdeling in groepen
De verschillen tussen de applicaties zijn groot. Met name de doelstellingen van de achterliggende organisaties zorgen voor verschillende aanpakken. Hierdoor kunnen we de in deze review behandelde applicaties in drie groepen onderverdelen:
Laagdrempelige self-service SaaS SMR web-opplicaties, waarbij eenieder zonder specifieke kennis aan de slag kan
Specialistische full-service SaaS SMR web-opplicaties, specifiek voor gebruik door de PR- en communicatie-professional
Maatwerk PR-platformen die naar wens worden geïnstalleerd en op maat worden gemaakt voor de corporate klant

Meertalig
Aangezien een SMR als doel heeft om een specifieke doelgroep te bereiken, is het van belang dat deze groep de boodschap kan lezen en begrijpen; eventueel in een andere taal. Indien een PR- of communicatieprofessional meerdere accounts beheert voor zijn of haar cliënten, is de kans groot dat er in meerdere talen gecommuniceerd dient te worden. Niet alleen de taal van de release is dan van belang, maar ook de taal waarin de release wordt verspreid via de verschillende Social Media kanalen. Tevens kan er per verschillende taal een andere contactpersoon worden aangesteld.
Alle beoordeelde SMR web-applicaties hebben voor de back-end taal en publicatie-taal een Engelse variant. PitchEngine, Pressitt en PressKit’n hebben voor beide talen geen alternatief en zijn dus 100% Engelstalig.
Bij Prezly is de back-end taal alleen beschikbaar in het Engels, terwijl men de beschikking heeft over Nederlands, Engels en Frans als publicatietalen. Ook bij Pressdoc is er alleen een Engelse back-end taal, terwijl er 11 publicatie-talen beschikbaar zijn (Nederlands, Engels, Frans , Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Pools, Deens, Fins en Zweeds). PersPagina biedt wel 1 extra back-end taal (Engels en Nederlands), met 7 publicatie-talen bieden ze er echter minder dan Pressdoc (ze missen Pools en 3 Scandinavische talen). Ook MyNewsDesk hanteert als back-end talen Engels, Zweeds, Fins, Deens en Noors. Zodra de back-end taal wordt ingesteld, geldt deze ook meteen als publicatie-taal. Deze talen kunnen overigens alleen ingesteld worden voor de volledige newsroom (er zijn dus geen meertalige releases mogelijk).
PressKing komt al sterk over door de 3 back-end talen (Engels, Frans en Duits) die er worden geboden, maar verrast vervolgens aanzienlijk met meer dan 50 publicatietalen.
iPressroom en Glide newsroom vallen ook hier weer in een afzonderlijke categorie: beide applicaties geven de mogelijkheid om de newsrooms en releases in iedere gewenste taal te plaatsen (maatwerk). Voor zover we hebben kunnen zien, is de back-end alleen beschikbaar in het Engels.

Labeling/customization
De verschillende pakketten gaan ieder op eigen wijze om met de customization van het product. Ook in dit geval hangt de mate van customization af van het doel van de applicatie. In het geval van de laagdrempelige self-service systemen waarbij eenieder zonder specifieke kennis aan de slag kan, staat de structuur over het algemeen vast en kan men enkel een logo toevoegen en eventueel nog één of twee kleuren aangeven (PressKing, PressKit’n en PitchEngine). Overigens biedt PitchEngine ook nog een Agency Newsroom en een Brand Newsroom aan. Helaas kunnen we hier verder geen informatie over vinden.
Dan zijn er de pakketten die wat meer mogelijkheden bieden wanneer men overstapt op een betaald abonnement (PressDoc, MyNewsDesk, Pressitt en Prezly). Denk dan aan zaken als een domeinnaam gekoppeld aan de newsroom door middel van een CNAME en de koppelling van een Google Analytics (UA-)code aan het account. Vervolgens zien we de maatwerk applicaties (iPressroom en Glide Newsroom) die uiteraard beiden volledig op maat worden ingericht; de klant plaatst en distribueert voornamelijk content.
In dit geval is PersPagina de applicatie die duidelijk een andere richting kiest. De PR-agencies kunnen zelf de newsrooms en releases aanmaken, volledig in de gewenste huisstijl en met de gewenste structuur (modules zijn te verslepen en aan of uit te schakelen). Ze kunnen dit zowel voor het eigen bureau doen als voor de klanten.

Distributie
Waar het distribueren van de berichten vanuit de applicaties in het begin van 2011 nog in de kinderschoenen stond, zien we nu dat er hier en daar contactlijsten kunnen worden geïmporteerd en mailings verstuurd (of er wordt aangegeven dat dit in ontwikkeling is). Alle tools bieden de mogelijkheid om het desbetreffende bericht te delen via de verschillende social media kanalen (likes, +1, tweets, etc.). Pressitt, PresKit’n, PitchEngine, PressDoc en PersPagina laten vooralsnog verder niets zien op het gebied van distributie in de vorm van mailingen of connecties met newswires (los van eventuele eigen twitteraccounts en RSS-feeds).
Prezly biedt eenvoud en functionaliteit in de vorm van zelf te bouwen contactlijsten en het versturen van een simpele mailing, met duidelijke statistieken op gebruikersniveau. PressKing biedt dezelfde opties en voegt daar een contacten database aan toe, waarbij men voor 25 landen een selectie kan maken van interessante contacten.
MyNewsDesk laat men ook een eigen distributielijst opstellen en voegt daar een internMyNewsDesk netwerk aan toe. Journalisten en bloggers kunnen zich aanmelden bij het MyNewsDesk netwerk en abonneren op een specifieke newsroom.
Glide Newsroom en iPressroom bieden beide ook de mogelijkheid tot distributie en voegen daar o.a. ook enkele Newswires aan toe.

Prijsstelling
Alle partijen voeren volledig verschillende prijsstellingen. Bij Pressitt, Prezly, MyNewsDesk, PressKit’n en PressKing kan men meteen gratis aan de slag, waarna er verschillende betaalde opties worden aangeboden (behalve bij PressKit’n, welke momenteel geheel gratis blijkt te zijn). We komen bij deze partijen vervolgens tarieven van tussen de € 20 en de $ 899 /maand tegen (we hebben ervoor gekozen om bedragen niet om te rekenen naar één enkele valuta).
Pressdoc en PitchEngine betaalt men per te plaatsen release (respectievelijk € 19 en € 29 /release).
Dan komen we vervolgens bij de maatwerk-applicaties aan. Bij Glide Newsroom is de prijs op aanvraag. iPressroom geeft voor de initiële setup een range van $ 1000 – $ 5000 en voor de licenties een bedrag tussen de $ 500 en $ 1000 /maand (inclusief aanpassingen en in Dollars).
De prijzen voor PersPagina zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Meten is weten
Pressitt, PitchEngine en Preskit’n laten hoogstens de views zien voor een newsroom of release. De andere applicaties bieden uitgebreidere statistieken en over het algemeen de mogelijkheid (tegen betaling) om een Google Analytics UA-code te koppelen. Bij MyNewsDesk is het niet mogelijk om een eigen Analytics account/code te laten koppelen aan de Pressroom.

Waardering
De sterrenwaardering uit de SMR Review Versie 1.0 voor de verschillende SMR web-applicaties was enkel gebaseerd op de relevantie van de tool voor de eigen specifieke doelgroep, op basis van de mening van de tester. Aangezien het aantal SMR web-applicaties in de review aanzienlijk is toegenomen, wordt er voor de volgende update een nieuw waarderingssysteem ontwikkeld op basis van een vergelijkingsmatrix. Tot die tijd wordt er geen sterrenwaardering geplaatst in de factsheets.

Huidige review en volgende versies
De volledige review kunt u downloaden vanaf de website http://basplas.nl .
Dit is de tweede versie van de ‘SMR web-applicatie review’. Naar verwachting wordt de review drie maal per jaar geupdate.
Mist u een applicatie in de review? Geef dit dan door via http://basplas.nl of stuur een mail naar plasschaert@me.com.

Download hier de review als PDF! Reeds 3462 keer gedownload

About Sebastian Plasschaert

Msc. Sebastian Plasschaert is a Social Media Personal Coach with 12 years of experience as an IT specialist and trainer. For every Social Media strategy, Sebastian takes into account the features and capabilities of those who must implement the strategy. Besides marketing, he also looks at the use of Social Media across all levels within the organization. At the Technical University of Delft (TUDelft), Sebastian Plasschaert made ​​his mark as a teacher in construction informatics. Furthermore he has 12 years of experience in providing in-company training on a wide range of New Media topics & trends. Sebastian specializes in Social Media Release (SMR) and developed strategies and training-programmes for companies like Koningklijke Horeca Nederland (KHN), VPRA (the only organization for public relations and advertising agencies in the Netherlands), New Business School, Amsterdam (part of Nyenrode Business Universiteit), Imprima and many more. Keywords: Social Media Personal Coaching, Social Media Release, PR2.0, workshops. Google